Van kerkbanken tot bibliotheek
Van kerkbanken tot bibliotheek
Mensen weten inmiddels dat ik graag met hout met herkomst werk. Via die weg kom ik aan oude vloeren en bomen. Zo ook met deze kerkbanken. 60 jaar oud hout, uit een kerk in Drachten. Ik laat me graag verleiden tot zulke aanwinsten. Toch kan het best een puzzel zijn. Deze kerkbanken kreeg ik namelijk in veelvoud tegelijk. En zo’n enorme stapel verwerk je niet gelijk. Dus ging ik op zoek naar de juiste bestemming. De juiste persoon en het juiste project. In dit geval was de kogel gelukkig vrij snel door de kerk: dit materiaal moest de op maat gemaakte bibliotheek worden waar een van mijn opdrachtgevers naar zocht.
Alle namen die in de kerkbanken zaten
Karakteristiek aan de kerkbanken is dat ze vol staan met ingekraste namen en leuzen, verwijzingen naar eerdere kerkgangers. Hoe dichter de banken bij de prediker stonden, des te minder ingekerfde teksten. Achterin de kerk zaten duidelijk de boefjes die van Ajax hielden, van Babette, Paul en toevallig meerdere Peters, in ieder geval niet van God. Dat verhaal wilde ik behouden, die krassen wilde ik er inhouden. Door het hout te schuren met een verfijnde korrel zijn de inkervingen intact en zichtbaar gebleven.
Ontwerpen met het hout in handen
Ontwerpen gebeurt bij mij vaak terwijl ik bezig ben met het hout zelf. Ik teken grofweg een plattegrond, maar op locatie kom ik erachter wat er gemaakt moet worden. De bolling in de rugleuning en de holling in de zitting van de kerkbanken nam ik mee bij het inmeten voor de bibliotheek. Langzaam vielen daar de puzzelstukjes op hun plek. De welving in de zitting bleek het beste te werken wanneer het omgedraaid aan de buitenkant zit, want zo zie je de krassen nog zitten. Voor de boekenplanken draaide ik het hout juist om en vlakte ik het af zodat de bovenkant recht is. Zo houd je de buitenkant esthetisch en heeft de bovenkant van de planken een praktisch nut.
Bieb in eeuwenoud grachtenpand
Niet alleen FOUTHOUT, ook de plek bepaalt hoe het meubel wordt gemaakt. Omdat de bibliotheek in een eeuwenoud grachtenpand in Amsterdam moest worden ingebouwd, is planning, voorwerk en ervaring om ter plekke te werken cruciaal. De vloer is namelijk niet recht, in de muur zit een welving die natuurlijk hol en bol is en ook de gebinten vragen om secuur aftekenen. De buitenste staanders zaagde en schaafde ik daarom op maat in Amsterdam. Met een laser lijnde ik de planken uit en bouwde de rest in mijn werkplaats op. Vervolgens haal ik alles weer uit elkaar en maak ik de planken op locatie waterpas. 90% van het werk gebeurt in mijn werkplaats, 10% op locatie.
Hout met een verhaal
Ontwerpen gebeurt bij mij vaak terwijl ik bezig ben met het hout zelf. Ik teken grofweg een plattegrond, maar op locatie kom ik erachter wat er gemaakt moet worden. De bolling in de rugleuning en de holling in de zitting van de kerkbanken nam ik mee bij het inmeten voor de bibliotheek. Langzaam vielen daar de puzzelstukjes op hun plek. De welving in de zitting bleek het beste te werken wanneer het omgedraaid aan de buitenkant zit, want zo zie je de krassen nog zitten. Voor de boekenplanken draaide ik het hout juist om en vlakte ik het af zodat de bovenkant recht is. Zo houd je de buitenkant esthetisch en heeft de bovenkant van de planken een praktisch nut.
Wanneer hout met een verhaal de ruimte krijgt, kan het op meerdere plekken worden doorgevoerd. Zo werd het materiaal van de kerkbanken een rode draad die door de bibliotheek verder liep. Voor dezelfde opdrachtgever timmerde ik hiermee een bureau af van een eeuw oud. Ook de balustrade bij een trapgat werd afgewerkt met het hout gewonnen uit de kerkbanken. Her en der draaide ik het materiaal een slag zodat de welving aan de onderkant zit, zodat je een soort snijvlak krijgt. Zo creëert het hout een nieuwe eenheid op een andere plek. De kleuren verschillen, maar het is onmiskenbaar FOUTHOUT.
Klaar is klaar
Onderling vertrouwen bouw je op wanneer je langer samenwerkt. Ik doe wat ik beloof en ik sta er als ik zeg dat ik er zal zijn. Als ik zeg dat het af is, dan is het ook echt klaar op het beloofde moment. Iets dat bij creatief en kunstzinnig werk niet vanzelfsprekend is. Ik kom mijn afspraken na omdat ik daarmee het vertrouwen win dat het goedkomt en dat ik het regel. Zo behoud ik vrijheid in mijn werk.
Meer cases
Van appelboom tot bureau
Soms heeft hout een verhaal dat iedereen aanspreekt. Zo ook bij de tafel gemaakt van hout van een wel heel bekende appelboom, die uit het...
Gereisd hout
Gereisd hout Wat ik maak is voor mij een oneindige bron van plezier. Door de jaren heen heb ik mezelf een eigen werkwijze aangemeten en...
Cosis Kunst
Cosis Kunst Meestal werk ik alleen aan een object van FOUTHOUT. Dan weet ik wat ik doe en waar ik naartoe werk. Af en toe werk ik samen...
Kennismaken?
Bel of WhatsApp
Peter van Eijsden
06 – 46 44 14 03
Stuur Peter gelijk een mailtje
Atelier Fouthout
Fouthout Academy
Openingstijden
Op afspraak
peter@fouthout.nl